وکیل نفقه فرزند

نفقه فرزند

وکیل نفقه فرزند

یکی از موضوعات مهمی که در دادگاه ها مطرح می شود نفقه اقارب است. نفقه اقارب به این معنی است . همان طور که در بحث نفقه همسر اشاره شد همسر مستحق نفقه است و زوج می بایست به زوجه نفقه بپردازد.علاوه بر همسر،برخی اقارب نیز مستحق نفقه هستند و البته برخی نیز ملزم به پرداخت نفقه هستند. در این نوشتار به موضوع نفقه اقارب می پردازیم .

 کدام یک از خویشاوندان مستحق دریافت نفقه هستند؟

یکی از موضوعاتی که می بایست مدنظر وکیل نفقه فرزند قرار گیرد بحث افرادی است که مستحق نفقه هستند. همان طور که اشاره شد نفقه اقارب موضوع مهمی است با این حال نفقه اقارب شامل همه خویشاوندان نیست بلکه طبق ماده 1196 قانون مدنی خویشاوندان نسبی که در خط عمودی هستند ملزم به انفاق به یکدیگر هستند . طبق قانون مدنی، هیچ قاعده ای نداریم که کدام یک از اقارب باید نفقه پرداخت کنند. با این حال یک قاعده اصلی در موضوع نفقه اقارب وجود دارد و آن این است که اشخاصی که متمکن مالی هستند می بایست به اشخاص ندارد  نفقه پرداخت کنند.  بنابراین در نفقه اقارب برخلاف نفقه همسر ممکن است از پایین به بالا یا از بالا به پایین نفقه پرداخت شود . از طرفی خویشاوندان سببی یا همان خویشاوندان همسر، مستحق نفقه نیستند تا نفقه به آن ها پرداخت شود .

نفقه شامل چه چیزهایی می شود؟

نفقه اقارب یا نفقه فرزند شامل مسکن و لباس و غذا و اثاث منزل به قدر رفع نیازهای مستحق نفقه است. بنابراین وکیل نفقه فرزند می بایست در نظر داشته باشد که نفقه شامل چه مواردی می شود

 

برای ارتباط با وکیل نفقه فرزند با شماره 02188201315 تماس بگیرید.


چه افرادی مستحق نفقه هستند؟

همان طور که اشاره شد افراد متمکن می بایست نفقه اقارب نسبی خود را پرداخت کنند. افرادی که مستحق نفقه هستند افرادی هستند که تمکن مالی ندارند و یا شغل ندارند یا بوسیله شغل نمی توانند امرارمعاش کنند. بنابراین وکیل نفقه فرزند می بایست به این موضوع واقف باشد که لزوما فرزند مستحق نفقه نیست بلکه افراد دیگری نیز ممکن است مستحق نفقه باشند.

نفقه فرزند

چه افرادی ملزم به انفاق هستند؟

⇐ افرادی که وضعیت مالی مساعدی دارند ملزم به پرداخت نفقه اقارب هستند و می بایست این نفقه را به افرادی که مستحق دریافت نفقه هستند بپردازند. این افراد می بایست بدون این که از نظر وضعیت مالی در مضیقه قرار بگیرد بتواند نفقه را بپردازد بنابراین در صورتی که شخصی تمکن مالی نداشته باشد و یا در صورت پرداخت نفقه به اقارب در مضیقه قرار بگیرد ملزم به پرداخت نفقه نیست.

نفقه فرزند بر عهده چه کسی است؟

⇐ فرزند نیز از جمله اقارب نسبی نزولی محسوب می شود . طبق ماده 1199 قانون مدنی نفقه فرزند بر عهده پدر است . در صورتی که پدر نباشد یا فوت کند نفقه بر عهده پدربزرگ پدری است و در صورتی که پدر یا پدر بزرگ در قید حیات نباشند یا وضعیت مالی مساعدی نداشته باشند که نفقه پرداخت کنند نفقه فرزند بر عهده مادر است و در صورتی که مادر نیز چنین شرایطی داشته باشد نفقه فرزند بر عهده اجداد و جدات مادری و جدات مادری و جدات پدری است.و اگر از حیث درجه این افراد مساوی باشند نفقه بین آن ها به طور مساوی تقسیم می شود.

اگر افراد واجب النفقه متعدد باشند فرد ملزم به نفقه می بایست به چه کسی نفقه بپردازد؟

⇐ در صورتی که افراد واجب النفقه متعدد باشند و فرد متمکن امکان پرداخت نفقه به همه افراد واجب النفقه را نداشته باشد. افرادی که در رابطه نسبی نزولی قرار دارند نسبت به افرادی که در طبقات بالا هستند مقدم هستند. بنابراین نفقه فرزند بر نفقه پدربزرگ ترجیح دارد.

 

⇐ برای ارتباط با وکیل نفقه فرزند با ما تماس بگیرید ⇒

آیا فرزندان ملزم به پرداخت نفقه نیز می شوند؟

⇐ همان طور که اشاره شد نفقه فرزند از وظایف والدین است از طرفی در برخی موارد فرزندان ملزم به پرداخت نفقه والدین خود هستند در این فرض نفقه اجداد بر عهده اولاد و اولاد اولاد و … است. وکیل نفقه فرزند می بایست به این موضوع واقف باشد که فرزندان نیز در پاره ای موارد خود موظف به پرداخت نفقه هستند.

نفقه زوجه و نفقه فرزند و نفقه سایر اقارب؛ کدام یک مقدم است؟

⇐ موضوع تقدم نفقه نیز از موضوعات مهمی است که می بایست مدنظر وکیل نفقه فرزند قرار بگیرد. با توجه به محدودیت مالی افراد واجب النفقه، طبق قانون مدنی نفقه زوجه بر نفقه سایر اقارب ترجیح دارد. بنابراین فرد واجب النفقه می بایست ابتدا نفقه زوجه خود را پرداخت کند و بعد از آن نفقه سایر اقارب را پرداخت کند.

نفقه فرزند و سایر اقارب به چه نحو مشخص می شود؟

♦ یکی از موضوعات مهمی و چالشی که درمحاکم ما پیش می آید بحث میزان نفقه فرزند یا نفقه همسر است . در حال حاضر معیار و تعرفه مشخصی در مورد نفقه همسر و نفقه فرزند وجود ندارد . و به طور معمول هر شعبه و هر شهر و هر منطقه رویه خاص خود را دارد همچنین در تعیین میزان نفقه شرایط خانواده و سطح نیازهای فرزند و زوجه در نظر گرفته می شود. همچنین افرادی که ملزم به پرداخت نفقه هستند می توانند دادخواست اعسار مطرح کنند و با اثبات این که ناتوان از پرداخت نفقه هستند نفقه را تقسیط کنند.

 

برای ارتباط با وکیل نفقه فرزند با شماره 02188201315 تماس بگیرید.

در صورتی که فرد متمکن نفقه نپردازد تکلیف چیست؟

♣ در صورتی که فرد متمکن نفقه نپردازد دادگاه می تواند وی را ملزم به پرداخت نفقه کنددر واقع افرادی که مستحق نفقه هستند می توانند نفقه خود را مطالبه کنند و دادگاه می تواند نفقه این افراد را از اموال غایب یا شخصی که مستنکف از نفقه است برداشت کند. وکیل نفقه فرزند با تخصص در این حوزه می تواند بهترین خدمت را در این حوزه ارائه دهد.

وکیل نفقه فرزند در خصوص مطالبه نفقه چه خدماتی ارائه می دهد؟

همان طور که اشاره شد فرزند مستحق دریافت نفقه است و درصورتی که همسر نفقه زن یا فرزندخود را پرداخت نکند با همراهی و مشورت با وکیل نفقه فرزند می توانید در اسرع وقت نسبت به طرح دادخواست به منظور مطالبه نفقه اقدام کنید.

در صورتی که این مقاله برای شما مفید است امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارتباط با وکیل در واتس آپ پیام بدهید.
Send via WhatsApp
تماس جهت مشاوره با وکیل