سوالات متداول در مورد چک صیادی

برات

پرسش و پاسخ راجع به چک صیادی

با توجه به اهمیت قوانین مرتبط با چک صیادی و البته قوانین مربوط به صدور چک جدید محتمل است که سوالات متعددی برای شما همراهان پیش بیاید در این نوشتار به سوالات رایج در مورد چک صیادی پاسخ می دهیم:

 

مشخصات ظاهری چک صیادی چیست؟

چک صیادی از نظر ظاهری با چک های سابق تفاوت دارد رنگ این چک بنفش است و شناسه یکتای 16 رقمی در بالای هر برگ چک سمت چپ دیده می شود . همچنین در پایین هر برگ چک قید شده است که

«کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است»

 

قوانین مربوط به صدور چک در مورد چه اشخاصی است ؟

کلیه صادر کنندگان و انتقال دهندگان و ذینفعان می بایست الزامات مربوط به قانون صدور چک صیادی را رعایت کنند.

 

چه قواعد و قوانین در چک صیادی لازم الاجرا است؟

طبق قانون جدید تمامی صادر کنندگان و انتقال دهندگان و ذینفعان چک ملزم هستند که

– ثبت تمام چک های جدید در سامانه صیاد در هنگام ثبت

– ثبت تمام چک های جدید در سامانه صیاد در هنگام تایید

– ثبت تمام چک های جدید در سامانه صیاد در هنگام انتقال

 

آیا افرادی که چک برگشتی دارند می توانند چک صیادی داشته باشند؟

اگر از چک برگشتی رفع سواثر نشده باشد امکان صدور چک جدید نیست

 

آیا می توان در چک صیادی در وجه حامل چک صادر کرد؟

خیر طبق قانون جدید صدور چک این امکان وجود ندارد و باید در وجه ذینفع مشخص چک صادر شود

 

نحوه انتقال چک صیادی به چه شکل است؟

از طریق پشت نویسی نیست و از طریق ثبت انتقال در سامانه صیاد است

 

از چه طریقی می توانیم به سامانه صیاد دسترسی پیدا کنیم؟

هر بانکی بخشی به نام سامانه صیاد دارد بنابراین با وارد شدن به سایت بانک خود می توانید وارد سامانه صیاد شوید و نسبت به ثبت ، صدور و انتقال چک صیادی اقدام کنید.

بنابراین امکان ثبت چک صیادی صرفا توسط بانک صادر کننده دسته چک امکان پذیر است ولی تایید و انتقال چک صیادی توسط ابزارهایی نظیر اینترنت بانک امکان پذیر بوده و نیازی به یکسان بودن بانک کاربر با بانک صادر کننده چک نیست

همچنین می توانید با استفاده از برنامه ها ونرم افزارهای موبایلی چک صیادی را ثبت کنید یا انتقال آن را ثبت کنید لازم به ذکر است که نیازی نیست که هیچ اقدامی توسط بانک انجام شود.

همچنین لازم به ذکر است که شعب بانک نیز این امکان را دارند که تمامی اقدامات مربوط به ثبت را انجام دهند

 

ثبت چک صیادی به چه نحو انجام می شود؟

ثبت چک صیادی از طریق درج مندرجات چک در برگ آن است. صادر کننده با یکی از ابزارهای دسترسی نظیر اینترنت بانک و نرم افزارها وارد سامانه صیاد شده و سپس اقدام به ورود اطلاعات چک و همچنین اطلاعات ذینفع یا ذینفعان می کند. لازم به ذکر است که این مرحله به عنوان مرحله ثبت اولیه چک تلقی می شود و ثبت نهایی چک در سامانه صیاد مستلزم دریافت چک توسط ذینفع است در واقع هم صادر کننده باید چک صیادی را ثبت کند و هم دینفع که باید دریافت چک را ثبت کند

 

آیا ذینفع می تواند چک را در سامانه صیاد رد کند؟

همان طور که اشاره شد چک صیادی می بایست در سامانه صیاد ثبت شود علاوه بر ثبت توسط صادر کننده،  ذینفع نیز باید دریافت خود را در سامانه صیاد ثبت کند اگر این امر توسط ذینفع انجام شد چک در وضعیت تایید قرار می گیرد و رد صورتی که رد کرد ذینفع می بایست فیزیک چک را به صادر کننده یا انتقال دهنده برگرداند.

 

آیا امکان استعلام وضعیت چک صیادی وجود دارد؟

بله  وضعیت اعتباری چک صیادی از طرق مختلف با ورود شناسه 16 رقمی صیادی قابل بررسی است این خدمات از طرق روش های زیر نیز قابل انجام است »

پورتال بانک مرکزی

سامانه پیامکی 701701

 

چک صیادی را چگونه وصول کنم؟

آخرین ذینفع چک مالک نهایی چک است و می تواند در تاریخ سررسید با مراجعه به شعبه هر کدام از بانک های کشور نسبت به وصل مبلغ چک اقدام کند بانک در این صورت نسبت به مالکیت شخص ذی نفع اطمینان حاصل می کند و سپس اقدامات لازم را انجام می دهد در صورتی که کسری داشته باشد می تواند از سایر حساب های موجود در بانک مطالبه کند

 

در صورت کسری چک در چک صیادی چه اتقاقی می افتد؟

طبق قانون جدید چک در صورت عدم پاس شدن چک  تمام حساب های صادر کننده چک در تمام بانک ها و موسسات اعتباری به میزان مبلغ کسری چک پس از گذشت 24 ساعت از ثبت، غیر قابل پرداخت می باشد و به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی مسدود می شود.

 

نحوه برگشت زدن چک صیادی به چه شکل است؟

بانک در مواردی که به آن اشاره می شود نمی تواند وجه چک را پرداخت کند و با درخواست دارنده انواع چک صیادی موظف است بعد از ثبت غیر قابل پرداخت بودن چک در سامانه بانک مرکزی و صدور گواهی عدم پرداخت که دارای کدرهگیری است.

 

مواردی که منجر به برگشت زدن چک صیادی می شود کدام است؟

در صورتی که موارد مندرج به عدم پرداخت چک صورت گرفت حتما باید گواهی عدم پرداخت چک دریافت شود.

 

نحوه وصول چک های صیادی به چه نحو است؟

مالک نهایی چک در تاریخ سررسید با مراجعه به شعبه هر کدام از بانک های کشور می تواند چک خود را وصول کند. بانک موظف است ابتدا استعلام های لازم را از سامانه صیاد بگیرد و وقتی به ذینفع بودن اطمینان حاصل کرد اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد

 

 

برات

در چک صیادی چگونه اقدام به شکایت کنیم؟

 

چک صیادی به مانند مهریه یک سند رسمی حساب می شود و از طریق اجرای ثبت نیز قابل وصول است در وصورتی که چک شما وصول نشود به درخواست دارنده چک فورا غیر قابل پرداخت بودن آن در سامانه بانک مرکزی ثبت شود و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهی عدم پرداخت علت گواهی عدم پرداخت قید شود و به دارنده داده شود.

 

دارنده چک برگشتی با در دست داشتن گواهی عدم پرداخت می بایست به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و درخواست صدور اجراییه کند  و دادگاه با برررسی چک و شرایط مذکور در چک اجراییه صادر می کند شرایط به شرح زیر است :

 

– وصول وجه منوط به تعهدی نشده باشد .

 

-گواهی عدم پرداخت به دلیل مفقودی یا سرقت یا جعلی بودن چک صادر نشده باشد.

 

– در متن چک نوشته نشده باشد که چگ بابت تضمین انجام معامله است.

 

 

بعد از صدور اجراییه چه اتفاقی می افتد؟

 

از تاریخ ابلاغیه اجراییه ده روز به صادر کننده چک برگشتی مهلت داده می شود که مطالبات خود را پرداخت کند یا با موافقت دارنده ترتیبی اتخاذ کند که پرداخت صورت بگیرد در غیر این صورت حسب در خواست دارنده چک مطابق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی اقدام می شود.

 

 

آیا از چک صیادی می توان رفع سواثر کرد؟

 

بله طبق قانون جدید چک در هر کدام از موارد زیر بانک مکلف است که مراتب را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی اعلام کند تا به صورت آنلاین و فوری از چک رفع سواثر شود :

 

– واریز کسری مبلغ چک به حساب جاری نزد بانک محال علیه و درخواست مسدودی تا همین میزان(بانک در این صورت این موضوع را موظف است که به اطلاع دارنده چک برساند)

 

– ارائه لاشه چک به بانک

 

– ارائه رضایت نامه رسمی که در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده است

 

– ارائه نامه رسمی از مرجع قضایی یا ثبتی ذی صلاح مبنی بر اتمام عملیات اجرایی در خصوص چک به بانک

 

– ارائه حکم دادگاه مبنی بر برائت صاحب حساب در خصوص چک موضوع دعوی

 

– سپری شدن مدت سه سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت در صورتی که در خصوص چک مورد نظر هیچ گونه دعوی حقوقی و کیفری در دادگاه و مراجع قضایی مطرح نشده باشد

 

 

چه محدودیت هایی برای افرادی که چک برگشتی صادر می کنند اعمال می شود؟

 

در قانون جدید چک بعد از این که غیر قابل پرداخت بودن چک یا کسری مبلغ در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت شد این سامانه مراتب را به اطلاع تمام بانک ها و موسسات اعتباری می دهد . پس از گذشت 24 ساعت تمام بانک ها و موسسات اعتباری مکلف هستند تا زمانی که از چک رفع سواثر نشده محدودیت زیر را در مورد صادر کننده اعمال کنند:

 

– مسدود شدن وجوه تمام حساب ها و کارت های بانکی به میزان کسری مبلغ

 

– عدم امکان افتتاح حساب در بانک و صدور کارت بانکی مجدد

 

– عدم پرداخت هر گونه تسهیلات بانکی

 

-عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی

 

 

قواعد مربوط به سامانه صیاد از چه زمانی جاری است؟

 

طبق تبصره 1 ماده 21 مکرر در مورد برگه چک هایی که پس از پایان اسفند سال 1399 صادر می شود تسویه چک صرفاً در سامانه چکاوک انجام می شود.

 

 

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارتباط با وکیل در واتس آپ پیام بدهید.
Send via WhatsApp
تماس جهت مشاوره با وکیل