شرایط صدور برات

وکیل وصول مطالبات

شرایط صدور برات

برات به مانند هر سند دیگری به منظور صدور نیاز به رعایت شرایط شکلی خاص خود است در این نوشتار به شرایط صدور برات اشاره می شود.

شرایط شکلی برات به شرح زیر است:

1- قید کلمه برات

قید کلمه برات یکی از شرایط صدور برات است. درواقع می بایست کلمه برات قید شده باشد با این حال با توجه به این که برات در ورقه های مخصوص صادر می شود کلمه برات در هر صورت قید می شود با این حال قانون تجارت ورقه مخصوصی را برای کلمه برات مشخص نکرده است

2- الصاق تمبر در برات

الصاق تمبریکی دیگر از شرایط صدور برات است که می بایست در صدور برات رعایت شود طبق ماده 45 قانون مالیات مستقیم از برات و سفته و نظایر آن ها معادل سه هزارم حق تمبر در یافت می شود لازم به ذکر است که در صورتی که تمبر الصاق نشده باشد سند تجاری دارای اعتبار است ولی متخلف به دو برابر حق تمبر جریمه می شود.

3- تاریخ تحریر

تاریخ تحریر در برات یکی دیگر از شرایط صدور برات است تاریخ تحریر باید به طور کامل نوشته شوددر واقع در برات تاریخ تحریر باید به صورت روز و ماه و سال به طور کامل نوشته شود.

لازم به ذکر است که تاریخ تحریر برات باید نوشته شود و محل صدور برات نیازی نیست که نوشته شود.

4- تعیین شخصی که باید برات را تادیه کند

از دیگر شرایط صدور برات تعیین برات گیر است در همان زمان صدور برات می بایست براتگیر مشخص باشد در صورتی که بعد از صدور برات نام برات گیر اضافه شود دیگر برات سند تجاری محسوب نمی شود. محسوب نشدن سند تجاری به این معنا است که از مزیت های سند تجاری بی بهره می شود.

لازم به ذکر است که کسی که برات در وجه او صادر شده است می بایست به برات گیر مراجعه کندو قبولی را از او اخذ کند.

5- تعیین مبلغ برات

تعیین مبلغ برات از دیگر شرایط صدور برات است. مبلغ باید به حروف نوشته شود با این حال این امکان وجود دارد که مبلغ به عدد نوشته شود در صورتی که چند مبلغ در برات به حروف نوشته شود مبلغ کمتر ملاک است و در صورتی که مبلغ به حروف و عدد نوشته شود مبلغ به حروف ملاک است.

لازم به ذکر است که دربرات حتما باید مبلغی نوشته شود و نمی توان تعهدی غیر پولی در برات نوشته شود همچنین صدور برات با ارز دیگری ممکن است به شرطی که مقررات ارزی رعایت شده باشد.

6- تاریخ تادیه وجه برات

از دیگر شرایط صدور برات این است که تاریخ تادیه وجه برات مشخص باشد . تعیین زمان پرداخت برات به چهار شیوه امکان پذیر است.

– برات به رویت:

در برات به رویت به محض ارائه به براتگیر باید پرداخت شود

– برات به وعده از رویت

مثلا شش ماه بعد از ارائه به برات گیر باید پرداخت شود

– برات به وعده یا روز معین :

در برات به وعده یا روز معین، روز مشخصی در نظر گرفته می شود وبرات باید در این روز معین پرداخت شود.

– برات به وعده از تاریخ صدور :

در برات به وعده از تاریخ صدور مدتی بعد از تاریخ صدور در نظر گرفته می شود مثلا شش ماه بعد از صدور برات

بنابراین شرایط صدور برات این است که برات به یکی از شیوه های برات به رویت ، برات به وعده از رویت، برات به وعده یا روز معین، برات به وعده از تاریخ صدور پرداخت شود. بنابراین در صورتی که برات به جز یکی از این موارد صادر شود برات سند تجاری محسوب نمی شود.

7- مکان تادیه وجه برات

مکان تادیه وجه برات می بایست مشخص باشدو از شرایط صدور برات محسوب می شود . مکان تادیه وجه برات می بایست مشخص باشد محل تادیه باید واقعی باشد در صورتی که مکان تادیه وجه برات مشخص نباشد برات مشمول قواعد اسناد تجاری محسوب نمی شود.

8- نوشتن اسم دارنده یا کسی که برات در وجه او صادر شده است

از دیگر شرایط صدور برات این است که برات در وجه شخصی صادر شود و در واقع دارنده برات مشخص باشد برات می تواند در وجه شخص معینی صادر شود یا این که برات در وجه شخص معینی یا به حواله کرد او پرداخت شود یت تین که برات در وجه صادر کننده برات صادر شود بنابراین در سه صورت می توان برات را صادر کرد و دارنده را مشخص کرد:

– مشخص کردن نام دارنده

– مشخص کردن نام دارنده یا به حواله کرد او

– صدور برات در وجه صادر کننده برات

نکته مهم :

برات در وجه حامل امکان پذیر نیست.

9- قید شماره نسخه در صورت تعدد نسخ

در صورتی که تعدد نسخ برات وجود داشته باشد می بایست شماره نسخه مشخص شود. در صورتی که برات در چند نسخه صادر شود می بایست هر نسخه مشخص باشد و عدد آن مشخص باشد لازم به ذکر است بین سفته و چک و برات فقط برات است که می تواند در چند نسخه صادر شود.  بنابراین در صورتی که برات در نسخ متعدد صادر شود و شماره نداشته باشد برات از سند تجاری خارج می شود.

10- مهر یا امضا

برات مهر یا امضا باشد داشته باشد و از شرایط صدور برات می باشد.

ضمانت اجرای عدم رعایت مقررات شکلی برات به چه نحو است؟

ضمانت اجرای عدم رعایت مقررات شرایط صدور برات که به آن اشاهر شد موجب می شود که برات مشمول مقررات برواتی نبودن سند تجاری قرار بگیرد.  و مشمول مقررات برواتی نبودن به این معنی است که برات اساساً سند تجاری محسوب نشود.

لازم به ذکر است در صورتی که شرایط صدور برات رعایت نشود برات سند تجاری محسوب نمی شود ولی می توان مانند هر سند عادی به آن استناد کرد و در دادگاه های حقوقی برات را مطالبه کرد.

ولی دقت شود که اگر برات مهر یا امضا نداشته باشد اساساً سندی محسوب نمی شود بنابراین حتی سند عادی نیز محسوب نمی شود. همچنین نداشتن قید کلمه برات در قانون ضمانت اجرایی ندارد.

آیا می توان برات ناقص صادر کرد؟

صدور برات ناقص در صورتی که مهر یا امضا داشته باشد امکان پذیر است ولی کسی نمی تواند براتی صادر کند و مهر یا امضا نداشته باشد چرا که در این فرض اساسا سندی صادر نشده است.

در برات ناقص می بایست قبل از اولین انتقال تکمیل شده باشد بنابراین در صورتی که اول انتقال داده باشد و بعدا تکمیل کرده باشد دارنده نمی تواند به صادر کننده مراجعه کند.

بنابراین در تکمیل برات ناقص اولا باید در حدود توافق باشد و ثانیاً می بایست قبل از اولین ظهر نویسی تکمیل شده باشد

11- رضایت صادر کننده

از دیگر مواردی که در صدور برات مهم است رضایت صادر کننده است در واقع صادر کننده برات می بایست هم در زمان صدور برات و هم در زمان تسلیم برات به دارنده رضایت داشته باشد.

لازم به ذکر است که برات می تواند به نام دیگری و به دستور دیگری یا به حساب دیگری صادر شود. در صورتی که برات به نام دیگری یا به حساب دیگری یا به دستور دیگری صادر شود نیازی نیست که صادر کننده که به نام دیگری صادر می کند کلمه وکیل را در برات آورده باشد و اما در صورتی که دارنده از وکالت مطلع باشد باید برای اجرای تعهدات به اصیل مراجعه کند.  

بنابراین اطلاع دارنده شرط مهم در شرایط صدور برات به نام یا به حساب یا به دستور دیگری است.

12- اهلیت صادر کننده

یکی دیگر از شرایط صدور برات این است که صادر کننده اهلیت داشته باشد در واقع اگر صادر کننده اهلیت نداشته باشد دارنده نمی تواند به او رجوع کند ولی سایرین نمی توانند به ایراد عدم اهلیت صادر کننده استناد کنند چرا که اصل استقلال امضا این اجازه را به آن ها نمی دهد.

13- مشروعیت جهت برات

برات می بایست مشروع باشد و یکی از شرایط صدور برات این است که جهت برات مشروع باشد بنابراین در صورتی که جهت برات نامشروع باشد و در برات قید شده باشد برات اساساً باطل است و در صورتی که جهت برات قید نشده باشد و دارنده به نامشروع بودن جهت برات اطلاع داشته باشد دارنده نباید برات را پرداخت کند.

14- محل صدور برات

شرایط صدور برات محل صدور برات است. در حقوق ایران نیازی نیست که صادر کننده برات حتما نبست به دارنده برات بدهکار باشد بنابراین اگر برات فاقد محل باشد دارنده می بایست برات را پرداخت کند و فرقی نمی کند که برات او دارای محل باشد یا نباشد. به برات فاقد محل برات سازشی می گویند که صحیح است.

نکته مهمی که می بایست به آن توجه شود این است که به محض صدور برات ، محل برات متعلق به دارنده نمی شود و دارنده برات یکی از غرما خواهد بود ولی در صورت وصول محل برات متعلق به دارنده می شود .

15- قبولی برات

صادر کننده می بایست شخصی را به عنوان قبول کننده برات انتخاب کند. بنابراین یکی از شرایط صدور برات این است که برات حتما قبول کننده یا براتگیر داشته باشد ولی براتگیر نیازی نیست که حتما برات را قبول کند. لازم به ذکر است در صورتی که براتگیر برات را قبول کند فرض بر این است که براتگیر نسبت به صادر کننده برات بدهکار بوده است.

قبولی برات می بایست در خود برات نوشته شود و اامضا یا مهر شود . حتی می توان برات را مهر یا امضا کرد و همین موضوع کفایت می کند.

همچنین در صورتی که برات به وعده از رویت باشد تاریخ قبولی با تمام حروف نوشته می شود در صورتی که تاریخ قبولی با حروف نوشته نشود تاریخ صدور برات تاریخ قبولی در نظر گرفته می شود .

همچنین قبولی برات می بایست در خود برات نوشته شود تا معنی پیدا کند در صورتی که در نوشته ای خارج از برات قبولی نوشته شود تعهد مدنی ایجاد می کند .

در برات به به وعده از رویت باید تاریخ قبولی به حروف نوشته شود در غیر این گونه برات ها می توان با عدد هم تاریخ قبولی نوشته شود.

در صورتی که این مقاله برای شما مفید است امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارتباط با وکیل در واتس آپ پیام بدهید.
Send via WhatsApp
تماس جهت مشاوره با وکیل